Neem contact op met Annewies de Haan
Jurist | Adviseur Ruimtelijke Ordening en Milieu
Het kabinet is bezig met de voorbereiding van een wetsvoorstel die behoorlijk veel impact kan hebben op jouw bedrijf. Deze wijziging moet ervoor zorgen dat de doelstelling om stikstof te reduceren van 2035 naar 2030 gaat. Daarnaast wordt intern salderen vergunningplichtig in het wetsvoorstel. Ook heeft het kabinet het voornemen om het gebruik van latente ruimte in te perken. De invoering van de wet is nog onzeker, maar áls deze erdoor komt, is het slim om hier tijdig op in te spelen. We vertellen je over de mogelijke consequenties voor jouw bedrijf en de vergunningsmogelijkheden.
Door de Spoedwet aanpak stikstof, die sinds januari 2020 geldt, is intern salderen niet meer vergunningplichtig onder de Wet natuurbescherming (Wnb). Dat had als onbedoeld neveneffect dat de Provinciale beleidsregels voor salderen niet meer van toepassing zijn bij intern salderen. Daardoor kun je op dit moment latente ruimte – ongebruikte ruimte in vergunningen – nog benutten. Hierdoor neemt de feitelijke stikstofemissie en -depositie toe. En dat vindt het kabinet, gezien de doelstelling van een emissiereductie van 50% in 2030, niet gewenst.
Het wetsvoorstel van het kabinet zegt dat ‘intern salderen’ vanaf 1 januari 2024 weer vergunningplichtig wordt. Tegelijk met de voorgenomen inwerkingtreding van de Omgevingswet. In het wetsvoorstel zelf staan geen regels als het gaat om de latente ruimte, maar de Omgevingswet biedt de minister en provincies wél ruimte om zelf (beleids)regels op te stellen. Op dit moment hebben provincies bijvoorbeeld al beleidsregels voor latente ruimte van niet-gerealiseerde capaciteit bij het toepassen van extern salderen.
Voor welke categorieën gaat de vergunningsplicht met beperkende regels voor intern salderen waarschijnlijk gelden?
Het kabinet heeft bovengenoemde beperkingen nog niet nader onderbouwd in het wetsvoorstel.
Als de overheid nieuwe wetten opstelt, staat er vaak zogenaamd overgangsrecht in de wet. Dit recht regelt hoe de bestaande rechten of lopende aanvragen worden ingepast in de nieuwe wetgeving.
Hoe zit het in dit wetsvoorstel met het overgangsrecht? Ben je al vóór inwerkingtreding van de nieuwe wet (waarschijnlijk dus 1 januari 2024) begonnen met de wijziging van een stikstofemitterende activiteit? Dan hoef je hier volgens het wetsvoorstel geen Wnb-vergunning voor aan te vragen. Deze wijziging moet je dan wel afdekken met zowel een milieu- als bouwtoestemming. Bovendien moet je al met de feitelijke werkzaamheden zijn begonnen. In deze situatie heb je dus niet te maken met het vervallen van latente ruimte.
Zijn er wijzigingen op jouw bedrijf die je nog niet hebt vastgelegd bij de gemeente? Dan is het wellicht verstandig om dit voor 1 januari 2024 te regelen. Dit is niet in alle situaties makkelijk te realiseren. We geven je een aantal voorbeelden:
Omdat emissiearme stalsystemen onder vuur liggen bij de Raad van State hebben de meeste provincies aangegeven te wachten op de handreiking vanuit het ministerie voor vergunningverlening van de systemen. Deze handreiking wordt niet eerder dan halverwege dit jaar verwacht. Houd er rekening mee dat het daardoor moeilijk zal zijn om alle vergunningen voor 1 januari 2024 te realiseren.
Overigens geldt voor de emissiearme stalsystemen waarover de Raad van State uitspraak heeft gedaan, dat er voor deze systemen een passende beoordeling moet worden gedaan, waardoor er ook sprake is van een vergunningplicht. Dit gaat vooral om vloeren voor melkkoeien.
De concept wetswijziging zal bij (ongewijzigde) invoering vanaf 1 januari 2024 zorgen voor een forse beperking van ontwikkelingsmogelijkheden. Het is dan ook van belang om eventuele wijzigingen op jouw bedrijf zo snel mogelijk vast te leggen via een melding Activiteitenbesluit en/of met een OBM.
Heb je plannen om je bedrijf te ontwikkelen of wil je de aan jou verleende Wnb-vergunning vastleggen bij de gemeente? Neem dan tijdig contact met ons op om de mogelijkheden hiervan door te spreken. Wij helpen je graag verder!
Jurist | Adviseur Ruimtelijke Ordening en Milieu